SYARAT PERTANDINGAN EUREKA RE & EE BEACH HOUSE
KARNIVAL PENDIDIKAN
SAINS &
TEKNOLOGI
EUREKA
RE
& EE
BEACH
HOUSE
SYARAT PERTANDINGAN EUREKA RE & EE BEACH HOUSE
1. TAJUK : EUREKA REEE
2. TEMA : RENEWABLE
ENERGY AND ENERGY EFFICIENT BEACH HOUSE
3. AKTIVITI:
Menghasilkan satu model rumah di tepi
pantai yang dilengkapi dengan ciri-ciri kecekapan tenaga dan menggunakan sumber
semulajadi secara optimum.
4. SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN
4.1 Pertandingan ini terbuka kepada semua
pelajar Tahun 4 dan 5.
4.2 Setiap negeri dibenarkan menghantar 1 pasukan yang terdiri daripada 4
orang peserta.
4.3 Setiap pasukan wajib
melibatkan sekurang-kurangnya seorang peserta bumiputera kecuali pasukan dari
sekolah rendah jenis kebangsaan.
4.4 Peserta pasukan hendaklah
terdiri daripada 2 orang murid lelaki dan 2 murid
perempuan kecuali sekolah yang hanya terdiri dari 1 jantina.
4.5 Peserta hendaklah diiringi
oleh seorang guru pembimbing.
4.6 Tema projek adalah Renewable Energy and Energy
Efficiency (REEE) atau Tenaga Diperbaharui dan
Kecekapan Tenaga (TDKT).
4.7
Tajuk projek ialah Energy Efficient Beach House.
4.8
Setiap pasukan dikehendaki membina sebuah model rumah di tepi pantai
yang mengaplikasikan konsep-
konsep Renewable Energy and
Energy Efficiency (REEE).
4.9
Bahan-bahan pertandingan akan disediakan oleh pihak penganjur.
4.10
Hanya bahan dan alatan yang disediakan oleh pihak penganjur sahaja
boleh digunakan untuk menghasilkan
projek yang ditetapkan.
4.11
Penggunaan bahan, alatan atau
apa juga bentuk bantuan dari luar boleh menyebabkan penyertaan pasukan
dibatalkan.
4.12
Sebarang masalah yang dihadapi oleh para peserta berkaitan dengan alatan
atau bahan hendaklah dirujuk
kepada
urus setia pertandingan.
4.13
Peserta hendaklah mempunyai kemahiran menggunakan anti cutter.
4.14
Pihak penganjur pertandingan akan memberi satu tugasan tambahan kepada
para peserta sebaik saja
pertandingan dimulakan (elemen of
suprise) dan menggunakan kaedah penyelesaian masalah.
4.15
Tugasan ini mengandungi arahan untuk menempatkan LED di
bahagian tertentu di dalam atau di luar
rumah
dan mestilah boleh menyala atau berfungsi dengan baik.
4.16 Projek
yang dihasilkan hendaklah dibuat dan disiapkan di tempat pertandingan. Setiap
pasukan diminta
membawa alat tulis masing-masing. Pihak
penganjur akan menyediakan kertas putih A4 sahaja.
4.17 Setiap
pasukan dikehendaki menyediakan persembahan multimedia yang disediakan dalam
Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris di tempat dan semasa pertandingan dijalankan. Persembahan multimedia ini perlu
menerangkan hasil projek yang merangkumi aplikasi konsep sains, fungsi dan
peranan setiap bahagian-bahagian projek yang dihasilkan serta aspek lain yang
berkaitan. Kandungan persembahan multimedia
mestilah merupakan penulisan yang
merekodkan hasil kerja yang mengandungi lakaran ahli sendiri. Tampalan keratan
dari mana-mana sumber adalah tidak dibenarkan.
4.18 Semasa
pertandingan dijalankan, guru pembimbing dibenarkan berada berhampiran
pasukannya pada jarak yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur tetapi tidak dibenarkan menyentuh sebarang bahan atau alatan yang
digunakan.
4.19
Setiap kali guru pembimbing menyentuh barang atau alatan pertandingan,
1 markah akan ditolak.
4.20
Setiap pasukan diberi masa 5
jam untuk menyempurnakan projek.
4.21
Peserta akan berehat selama 1 jam (3 jam sesi pagi dan 2 jam pada
sesi petang).
4.22
Penghakiman akan merujuk kepada kriteria-kriteria berikut:
i. Kebolehan
kreatif - 20 markah
ii. Pemikiran
saintifik - 20 markah
iii. Kemahiran
saintifik - 20 markah
iv. Kerja
berpasukan - 10 markah
v. Ketelitian
dan kekemasan - 10 markah
vi. Komunikasi
(soal jawab) - 10 markah
vii. Persembahan
multimedia - 10 markah
4.23 Pihak penganjur berhak meminda mana-mana
syarat atau kriteria pertandingan dari masa ke semasa demi kepentingan
pengurusan dan objektif pertandingan berdasarkan keputusan mesyuarat bersama
pengurus pasukan.
4.24 Model
tersebut hendaklah berskala 1:25 atas tapak rumah di mana dimensinya adalah
seperti berikut;
a)
Keluasan Rumah : seratus meter persegi (100 m2).
(40cmx40cm)-saiz rumah dan (60cmx60cm)-tapak
b)
Mempunyai kemudahan:
2 bilik tidur
1
bilik air
1
dapur
1
ruang makan
1
ruang tamu
4.25 Penilaian hasil adalah berdasarkan daya
kreatif reka bentuk rumah dan rupa bentuk elemen-elemen KT & TD.
5.0
PERSEMBAHAN MULTIMEDIA
Setiap pembentangan persembahan
multimedia mestilah menggunakan format Power Point 2003 dan disediakan
dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris. Kriteria pemarkahan adalah meliputi
aspek-aspek berikut:
5.1 Objektif
5.2 Metodologi/Kaedah
5.3 Peralatan digunakan
5.5 Penerangan konsep EE
5.6 Penerangan konsep RE
5.7 Setiap pasukan dihadkan masa selama 10
minit sahaja
(termasuk 3 minit sesi soal jawab)
6. BANTAHAN
6.1 Keputusan
panel hakim adalah muktamad.
6.2 Bantahan
hanya boleh dibuat kepada pihak urus setia Karnival Pendidikan Sains dan
Teknologi Peringkat Kebangsaan dalam tempoh 1 jam selepas pertandingan
dijalankan menggunakan Borang C3/B-REEE yang disediakan oleh pihak CETREE.
6.3 Setiap bantahan hendaklah disertakan
dengan wang cagaran berjumlah RM50.
6.4 Sebarang
bentuk bantahan terus kepada panel hakim pertandingan tidak akan dilayani.
7. HAL-HAL LAIN
7.1 Semasa
pertandingan berlangsung, guru pembimbing tidak dibenarkan membantu.
7.2 Para
pelajar diwajibkan membawa komputer riba dan digital kamera
bagi tujuan penyediaan
persembahan
Multimedia Power Point.
7.3 Para peserta dibenarkan memakai kemeja-T,
topi, seluar dan kasut sukan semasa pertandingan dijalankan.
KARNIVAL PENDIDIKAN SAINS DAN TEKNOLOGI
Pelan Rumah Eureka REEE : Energy Efficient
Beach House
Rujukan:
Buku keluaran tempatan yang boleh dijadikan bahan
rujukan:
Low-Energy Cooling Technology for Malaysian Homes oleh
Abdul Malik Abdul Rahman terbitan Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Buku yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris ini boleh
diperolehi dari kedai mana-mana buku MPH atau Popular dengan harga RM38.00
senaskhah.
|
BORANG PENDAFTARAN PESERTA
PERTANDINGAN EUREKA RE&EE BEACH HOUSE
( C3/D-REEE )
Kumpulan .......................................................
Negeri ……………………………………………………
Sekolah …………………………………………………...
Nama Guru Pembimbing …………………………………….................
No. Telefon Bimbit
……………………………………………………
Nama Peserta
No. Surat Beranak
1
...............................................................
........................................
2 ...............................................................
........................................
3
...............................................................
........................................
4
...............................................................
........................................
Cop dan tandatangan Jabatan Pelajaran Negeri
Tarikh ……………………..............
KARNIVAL
PENDIDIKAN SAINS DAN TEKNOLOGI
BORANG PEMARKAHAN PERTANDINGAN EUREKA (
C3 / M-REEE )
Negeri : Nombor
Meja :
KRITERIA
|
MARKAH
|
SKOR
|
TOLAK MARKAH
|
PERINGKAT 1 – PROSES PEMBINAAN
MODEL RUMAH (30 MARKAH)
|
|||
Kerja berpasukan
|
(10m)
|
||
·
Agihan kerja bersesuaian
|
4
|
||
·
Identiti kerja berpasukan
|
1
|
||
·
Tiada bantuan luar
|
5
|
||
Kemahiran saintifik
|
(20m)
|
||
·
Aspek
keselamatan diutamakan
|
5
|
||
·
Aspek
kebersihan diutamakan
|
5
|
||
·
Cara pemotongan mountain board
|
3
|
||
·
Cara pemotongan wayar
|
2
|
||
·
Penggunaan peralatan lain (paku, playar,
benang, jarum, lidi)
|
5
|
||
PERINGKAT 2 – PENILAIAN MODEL
RUMAH & PERSEMBAHAN PELAJAR (60 MARKAH)
|
|||
Kebolehan kreatif
|
(20m)
|
||
·
Kesesuaian penggunaan bahan
|
5
|
||
·
Kebolehan menyalakan LED
|
5
|
||
·
Hiasan pada model
|
5
|
||
·
Label dan penerangan bertulis pada model
|
5
|
||
Pemikiran saintifik
|
(20m)
|
||
·
Konsep pencahayaan pada rumah
|
2
|
||
·
Konsep pengudaraan pada rumah
|
2
|
||
·
Konsep ruang pada rumah
|
2
|
||
·
Penggunaan jenis bumbung
|
2
|
||
·
Konsep EE lain pada rumah
(i.e: cat, pokok, creepers, penebat bumbung, cermin tingkap dll) |
5
|
||
·
Konsep tenaga suria pada rumah
|
1
|
||
·
Konsep Biomass pada rumah
|
1
|
||
·
Konsep Tenaga Angin pada rumah
|
1
|
||
·
Konsep tenaga ombak
|
1
|
||
·
Penerangan konsep RE & EE secara
saintifik
|
3
|
||
Ketelitian dan kekemasan
|
(10m)
|
||
·
Ketepatan ukuran
|
3
|
||
·
Kekukuhan model
|
2
|
||
·
Bilik tidur
|
1
|
||
·
Dapur
|
1
|
||
·
Tandas
|
1
|
||
·
Ruang makan
|
1
|
||
·
Ruang tamu/istirehat
|
1
|
||
Komunikasi (soal jawab)
|
(10m)
|
||
·
Kelancaran
|
2
|
||
·
Penglibatan semua ahli pasukan
|
4
|
||
·
Penyampaian idea jelas
|
2
|
||
·
Kualiti jawapan soal jawab
|
2
|
||
PERINGKAT 3 – PENILAIAN
PERSEMBAHAN MULTIMEDIA POWER POINT (10 MARKAH)
|
|||
Persembahan Multimedia PowerPoint
|
(10m)
|
||
·
Objektif
|
2
|
||
·
Metodologi/Kaedah
|
1
|
||
·
Peralatan
digunakan
|
1
|
||
·
Pelan/layout
|
2
|
||
·
Penerangan
konsep EE
|
2
|
||
·
Penerangan
konsep RE
|
2
|
||
JUMLAH MARKAH KESELURUHAN
|
100
|
Tandatangan
hakim :…………………………………… Tarikh : 11-7-09 Disahkan
oleh,
Nama
hakim :…………………………........…… ……………….........................……
KARNIVAL PENDIDIKAN SAINS DAN TEKNOLOGI
SENARAI BAHAN DAN PERALATAN PERTANDINGAN “EUREKA”
Lampiran
B/REE/2
BIL
|
ALAT
TANGAN
|
KUANTITI
|
1
|
Tag ahli kumpulan (satu
kumpulan 4 peserta)
( PE1, PE2, PE3.......PE16)
|
64
unit
|
2
|
Label model rumah
(ED1....ED16)
|
16
unit
|
3
|
Label meja ( E1, E2,
E3........E16)
|
16
unit
|
4
|
Hard file (hakim)
|
3 unit
|
5
|
Khemah (jika di luar dewan)
|
6 unit
|
6
|
Meja panjang (3 meja setiap
kumpulan)
|
48
unit
|
7
|
Kerusi
|
16
unit
|
8
|
Pita penghadang
|
3 unit
|
9
|
Sistem siaraya
|
LCD projektor dan portable
screen, Komputer riba, mesin
pencetak, set mikrofon mudah alih
|
10
|
Alat tulis (mesin kira,stapler, pen, pembaris)
|
3 unit
|
11
|
Meja panjang dan kerusi
(pendaftaran)
|
2 unit
|
12
|
Peti kecemasan
|
1 unit
|
KARNIVAL PENDIDIKAN SAINS DAN TEKNOLOGI
PERTANDINGAN EUREKA
RE & EE BEACH HOUSE
SENARAI BAHAN DAN PERALATAN PEMBINAAN
** Senarai berikut adalah bahan untuk
setiap satu pasukan
Lampiran
B/REE/1
BIL
|
ITEM
|
BILANGAN
|
1
|
Pisau (NT Cutter) besar
|
2 unit
|
2
|
Gunting
|
2 unit
|
3
|
Pensel
|
2 unit
|
4
|
Pemutar skru pipih
|
1 unit
|
5
|
Pemutar skru Philips
|
1 unit
|
6
|
Playar
|
1 unit
|
7
|
Playar muncung panjang
|
1 unit
|
8
|
Pembaris besi ( 30 cm )
|
1 unit
|
9
|
Pembaris ( 30 cm )
|
1 unit
|
10
|
Penjalur wayar
|
1 unit
|
11
|
Pembaris meter
|
1 unit
|
12
|
Masking tape
|
2 gulung
|
13
|
Tali No.4
|
kongsi
|
14
|
Plasticine
|
1 unit
|
15*
|
Corrugated board (paper)
|
1 keping
|
16
|
Plastik transparensi
|
1 keping
|
17*
|
Pasir
|
kongsi
|
18*
|
Model board/ D’Arte matboard (saiz A1 &
0.1cm tebal)
|
3 unit
|
19
|
Benang
|
1 unit
|
20*
|
Sel solar ( 1V, 80 mA )
|
3 unit
|
21*
|
LED
|
1 biji
|
22
|
Twin-flex wire
|
1 meter
|
23
|
Marker pelbagai warna
|
1 set 4 warna
|
24
|
Gelang getah
|
20 unit
|
25
|
Jarum peniti
|
kongsi
|
26
|
Paku ½inci
|
kongsi
|
27
|
Gam UHU
|
3 unit
|
28
|
Paku tekan
|
1 kotak
|
29
|
Lidi
|
10 unit
|
30
|
Dawai (jika perlu)
|
1 meter
|
31
|
Sarung tangan getah
|
2 unit
|
32*
|
Kad manila
|
2 unit
|
33
|
Pemotong poly foam
|
1 unit
|
34
|
Papan pemotong
|
1 unit
|
* Bahan yang akan disediakan oleh penganjur.
·
Bahan-bahan yang
tidak ada di dalam senarai tidak boleh dipakai dan tidak dibenar bawa masuk ke
tapak pertandingan.
·
Sebahagian dari bahan/alatan ini boleh dikeluarkan dari
senarai tetapi hanya akan
Ulasan
Catat Ulasan